For januar måned ønsker QB Galleri å fremheve kunstnere og kunstverk som eksperimenterer med abstrakte uttrykk. Verkene utfordrer tradisjonelle representasjoner og undersøker mulighetene i form, farge og komposisjon. Abstraksjonen åpner for en verden uten klare fortellinger, hvor betrakteren inviteres til å oppleve det subjektive og emosjonelle.
Kunstnerne viser hvordan abstrakt kunst kan formidle ideer og stemninger uten gjenkjennelige former, og skaper en dypere forbindelse mellom kunstverket og publikum gjennom visuell resonans og personlig tolkning.
I dette utvalget inviteres vi til å undersøke det ukjente, samtidig som kunstverkene utfordrer vår persepsjon og refleksjon over kunstens muligheter. QB ønsker å fremheve kunstnere som, gjennom sine visuelle språk, skaper både dynamikk og stillhet, kaos og harmoni, og viser at kunstens uttrykk alltid kan strekkes lenger.
Sebastian Helling →
Sebastian Helling (f. 1975, London) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo (MA), Royal College of Art i London (MA) og London College of Printing (BA).
Kunstnerskapet til Helling har en enorm kraft i komposisjon, farge og forståelse for maleriet. Maleriene består delvis av tradisjonelle «strøk» og delvis av påsprayet maling, og i mellomrommet mellom disse måtene å behandle lerretets overflate oppstår et dirrende spenningsfelt av malerisk mening. Slik all god malerisk ekspressivitet gjør, så er kunstneren fullstendig til stede i maleriene, for er det noe disse maleriene definitivt viser tilbake til, så er det i høyeste grad Helling selv.
Han anerkjennes som en viktig stemme på den internasjonale kunstscenen og er innkjøpt av innflytelsesrike nasjonale- og internasjonale samlere. Den utsolgte separatutstillingen MACHINE GUN på auksjonshuset Bukowskis i Stockholm 2012 markerte Helling som et viktig navn i Skandinavia og i årene som fulgte også internasjonalt.
Christian Tony Norum →
Christian Tony Norum (f. Oslo, 1980) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo. Hans arbeider fremstår som en lek med ulike teknikker, hovedsakelig maleri, skulptur, performance og installasjon. Norum kombinerer kunsthistoriske referanser med sine egne personlige observasjoner, og skaper særegne og personlige uttrykk i ulike formater. Arbeidene karakteriseres av en ekspressiv og dynamisk penselføring og en rik koloritt som minner om modernismens abstrakte uttrykk. Ved en rikholdig bruk av referanser skaper Norum et kraftfullt, fritt og ubundet billedunivers som utrykker samtidens tidsånd til det fulle.
Norum er innkjøpt av flertallige private og offentlige samlinger, blant annet Nasjonalmuseet i Oslo og Storebrand Kunstsamling.
Gerd Tinglum →
Gerd Tinglum (f.1951, Trøndelag) er utdannet billedkunstner ved Fachhochschule für Gestaltung Hamburg (1969–72), Hochschule für Bildende Künste Hamburg (1975–77), Statens Kunstakademi i Oslo (1977–80) og Tokyo University of Fine Arts (1980–82). Hun var professor i maleri ved Kunsthøgskolen i Oslo fra 1996 til 2009 og ble ansatt som professor ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen i 2012, der hun har vært rektor siden 2014. Tinglum har siden 2004 motatt Statens garantiinntekt for kunstnere. Hun anses som en pionér innen den norske konseptkunsten og flere av hennes verk var med i utstillingen Stille revolt: Norsk prosess- og konseptkunst på 70- og 80-tallet ved Museet for Samtidskunst i 2016. Tinglum arbeider med ulike materialer som maleri, tegning, video, fotografi, lyd og tekstil, og stiller seg pragmatisk til hvilke materialer idéene skal realiseres i. Hun har en spesiell interesse for rene farger og har gjennom en årrekke utviklet et personlig fargealfabet der hver farge har en spesiell betydning.
Tinglums kunstverk er å finne i samlingene til Nasjonalmuseet, Trondheim Kunstmuseum, Lillehammer Kunstmuseum, Utenriksdepartementet, KODE, Fidelity Art Collection, Oslo Kommunes Kunstsamling og Norsk Kulturråd.
Jorunn Hancke Øgstad →
Jorunn Hancke Øgstad (f.1979, Bærum) er utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo.
Hancke Øgstads kunstnerskap utforsker og stiller spørsmål til det abstraktes retorikk gjennom maleri og skulptur. I sine arbeider benytter hun blant annet både tradisjonelle og utradisjonelle materialer som tekstilfarge, epoxy og plast på upreparerte lerreter som en etterforskning av materialenes kvaliteter, hvor hun etterligner teknikker fra vannmaling, spraymaling og printprosesser. Med inspirasjon fra kvinnelige kontemporære kunstnere, referanser til kunsthistorien og pek mot epoker som pop art, abstrakt-ekspresjonisme og 1900-tallets spirituelle abstraksjon, etterligner hun tilsynelatende spontane maleriske prosesser og teknikker som en bevisst lek med blikkets forflytning på billedflaten. Lys er også viktig for Hanke Øgstads arbeider, hvor hun ved teknikker som bleking gjør lerretet nærmest gjennomsiktig, som tillater lyset å trenge gjennom.
Hancke Øgstads verk er inkludert i samlingene til Nasjonalmuseet og Henie Onstad Kunstsenter. I 2018 hadde hun en soloutstilling på Kunsthall Oslo, som et samarbeidsprosjekt med Kunsthall Oslo og Munch-museet.
Josefine Lyche →
Josefine Lyche (f. 1973, Bergen) er utdannet ved kunstakademiet i Oslo. Lyche utforsker koblingen av et nonfigurativt, postkonseptuelt maleri med en slags kosmisk, psykedelisk og New Age-ikonografi iblandet referanser til klassisk maleriske formspråk som er gitt esoteriske innsprøytninger. Arbeidene er preget av en kombinert stofflighet og slående visualitet som peker mot forestillingen om en hinsidighet med løfter om evig åndelig opplysning. Hun jobber primært innenfor det abstrakte feltet og har markert seg særlig innenfor maleri og skulptur, og har de siste årene jobbet med utstillinger og steds-spesifikke arbeider.
Lyche er kjøpt inn av flertallige private og offentlige samlinger, bl.a. Nasjonalmuseet, Caviar Factory, Oslo Kommunes Kunstsamling, Utenriksdepartementet, KLP og Dnb-Nor.
Linda Lerseth →
Linda Lerseth (f. 1984, Trondheim) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo. Arbeidene hennes består av skulpturer, relieffer, billedvev og installasjoner i et bredt spekter av materialer, som spenner fra betong, epoxy og stål til keramikk og stoffer blandet med en rekke andre gjenstander som hun former og kobler sammen på en collage-aktig måte. I arbeidene eksperimenterer Lerseth med tilfeldigheter og hvordan ett eller flere objekter reagerer på et materiale eller en prosess. Arbeidsmetodene er både tilfeldige og fullstendig fokuserte. Lerseths verk henviser til den flyktige kvaliteten på det vi omgir oss med. Arbeidene hennes kan være sentimentale for betrakteren, se på forringelsen eller idoliseringen av en tapt gjenstand fra fortiden, enten det er en favorittmatbit eller en pute fra Ikea. Lerseths kunstnerskap leverer et potpurri av mening og nye forbindelser for betrakteren å tolke.
Liv Tandrevold Eriksen →
Liv Tandrevold Eriksen (f.1976, Oslo) er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo, institutt for farge.
Tandrevold Eriksen har en unik evne til å skape en fullstendig følelse av letthet i sine verk. Fargene, linjene og komposisjonen berører lerretsflaten, rett før de nærmest forsvinner i luften. Hennes tidligere malerier viste delikate nettverk av tynne lag med utvannet akrylmaling, som gir assosiasjoner til digitale tegninger eller fargeflekker på en brukt mobilskjerm. Siden da har lettheten i utførelsen av verkene tatt forskjellige former, og rommene som trylles frem i maleriene hennes fremstår stadig mer tvetydige og utforskende. Enkelte av verkene utforsker strøkene fra penselen, men i nyere tid har hun utforsket et mer skulpturelt element ved bruk av flerfargede lerretsbiter som hun syr på maleriene – derimot mister hun aldri opplevelsen av letthet. Resultatet blir relativt store lerret som okkuperes av amorfe flekker av maling som sprer seg og penetrerer stoffet. Gjennom bruk av søm og symaskin, muliggjør hun en opplevelse av stofflighet iboende i alle malerier på lerret, men som i hennes arbeider blir et poeng i seg selv. Disse arbeidene svever mellom definisjoner av maleri, tekstil, skulptur og collage. Hennes utforskende strek og tilnærming til lerretet understreker hennes evne til utvikling og nye måter å nærme seg maleriet som medium.
Tandrevold Eriksens verk er inkludert i en rekke private og offentlige samlinger, deriblant Statens Kunstråd (SE), Utenriksdepartementet (NO), Fidelity Art Collection (US), Norsk Kulturråd (NO), Equinor (NO) og KLP (NO).
Love Terins →
Love Terins (f. 1993, Malmö, SE) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Österlenskolan for Konst och Design i Simrishamn.
I Terins malerier utforskes bevegelse, repetisjon og kontraster. Hun er særlig opptatt av sanseopplevelsen som oppstår i møtet mellom verk og betrakter, og hvordan maleriets visualitet har en kroppslig påvirkningskraft. I verkene veksles det mellom figurasjon og abstraksjon, dybde og flathet, og maleriene fremstår som en symbiose av ulike mønstre og fargekombinasjoner. De ulike billedelementene er ofte inspirert av tekstiler og maleriske utrykk, og gir inntrykk av optiske illusjoner av rom og bevegelse. Terins ser på maleriene sine som porter inn i et univers der mønstre, former og kontraster transformeres av hverandre. Stramme og lekne striper kombineres med store bølgende blomsteroppsatser og andre former, og åpner for en rekke tolkningsmuligheter.
Terins er innkjøpt av Fidelity Art Collection (US), Norges Bank (NO) og Kunst på Arbeidsplassen (NO).
Magnus Vatvedt →
Magnus Vatvedt (f. 1981, Bærum) er utdannet ved Statens Kunstakademi (MA) og Kunstakademiet i Trondheim (BA).
Vatvedts kunstnerskap fokuserer på bruken av readymades i maleri, der han bruker upreparerte elementer tatt direkte fra naturen som hovedelement. Han har fått stor interesse de siste årene med en serie av sandmalerier han har arbeidet med siden 2012. Vatvedts malerier dreier seg både om filosofiske og eksistensielle spørsmål, men også sandens fysiske egenskaper i kunsten, både visuelt og taktilt. Maleriene med sand stiller et interessant visuelt spørsmål ved hva de er - da verkene både er abstrakte og realistiske på samme tid. Vatvedt arbeider også som kurator, hvor han blant annet kuraterte Hotch-Potch-London i Hackney i 2009, samt en rekke utstillinger i Norge.