Denne månedens utvalgte verk omfatter kunstnerisk synergi: skulpturer og deres fotografiske motstykker.
Disse unike utforskningen av kunstneriske uttrykk gjennom et nøye kuratert utvalg av verk som overskrider tradisjonelle grenser. I kjernen av denne funksjonen er en spennende dialog mellom skulptur og fotografi – to forskjellige medier som, når de er sammenkoblet med omtanke, gir gjenklang med delte temaer, teksturer og følelser.
Aksel Ree →
Aksel Ree (f. 1993, Hamar) har en utdannelse i interiørarkitektur fra KHIO.
Den fragmenterte kroppen er et tydelig motiv i flere av Ree sine marmorreliefer. Fragmentene undersøker materialets mulighet til å tilnærme seg en opplevelse av hud. I marmorreliefene til Ree, vises de mest sårbare og intime delene av kroppen, som veksler mellom det klassiske og det samtidige. Med detaljerte ornamenter balanserer verkene på grensen til det kitschy og banale, samtidig som de trekker linjer til kunsthistorien og fortellingen om det androgyne.
I hans nyeste serie 198C, reflekterer Ree på Platons Symposium og myten om da mennesket ble delt i to. I den klassiske teksten fortelles det at menneskets tidligste form var sirkulær og fordelt i tre kjønn, det maskuline fra solen, det feminine frå jorden og det androgyne, fra månen. Disse skapningene sto i opposisjon til Gudene og det ble bestemt at mennesket skulle deles i to. Navelen sto dermed igjen som et tegn på denne splittelsen. Navelen kommer frem i kunstnerskapet til Aksel Ree som den mest intime delen av kroppen, kjernen til ømhet og som idéen om vår tidligere form.
Å jobbe i marmor, beskriver Ree, er den mest intime kunstneriske prosessen han kjenner ettersom det krever hele kroppen og hodet. I løpet av arbeidet trekker han ikke lenger et skille mellom materialet og hans egen hud. På et vis, opplever han at han alltid jobber i marmor - selv når han jobber i andre materialer.
Espen Gleditsch →
Espen Gleditsch (f. 1983, Holmestrand, NO) har en mastergrad fra Kunstakademiet i Oslo (2015).
Gleditsch arbeider hovedsakelig med foto og tekst. Prosjektene hans tar ofte utgangspunkt i historiske begivenheter, kunstverk eller arkitektur, hvor meningsforskyvninger og feiltolkninger har spilt en sentral rolle for deres virknings- og resepsjonshistorie. I tidligere utstillinger har antikk skulptur, arkitektur og farge vært tilbakevendende motiver. I arbeidene utforsker Gleditsch mekanismene bak historieskriving, konstruksjonen av historiske fortellinger, utilsiktede meningsforskyvninger og hvordan diffuse grenser mellom subjektiv erfaring og objektive fakta preger hvordan historiske narrativ etableres og formidles.
Gleditsch er innkjøp av Henie Onstad Kunstsenter, Haugar kunstmuseum, KORO, Universitetet i Oslo, Preus Museum, Møllersamlingen, Storebrands Kunstsamling, Utenriksdepartementet, Norges Bank og MoMA library, artist book collection.
Sarah Vajira Lindström →
Sarah Vajira Lindström (f. 1981, Sri Lanka SE/NO) er utdannet innen tekstil ved Royal College of Art og Central Saint Martins i London. Hun bor or arbeider i Oslo.
I kunstnerskapet til Lindström tar hun utgangspunkt i vitenskapens kulturhistorie, med et søkelys på møtet mellom vitenskap, tro og magi. En gjennomgående tendens i kunstnerskapet til Lindström er utforskningen av marginalsoner og grensetilstander gjennom eksperimentering med materiale og teknikk. Resultatet er noe som ikke helt har en plass – non-things. Det er verken det ene eller det andre. De har nærmest oppstått av seg selv og tilhører ingen steder. Inspirert av vitenskapens estetikk, skaper Lindström en opplevelse av tillit og sannhet i verkene sine. Perfeksjon står sentralt i resultatet og skaper en spenning der kunstverket er både ubegripelig og overbevisende.
Christian Tunge →
Christian Tunge (f. 1989, NO) har en BFA i fotografi fra Universitetet i Gøteborg (2015).
Tunge arbeider hovedsakelig med fotografi, grafikk og kunstbøker. Han er interessert hvordan moderne mennesker forholder seg til bilder, og flere av hans nyere fotoserier omhandler digital bildedeling. Tunge har bemerket seg innenfor grafikkmediet og har de senere årene produsert flere av kunstverkene sine som trykk fremfor tradisjonelt foto-print. Tunge ble i 2022 tildelt Norske Grafikeres Fonds grafikkpris for en serie risotrykk vist under Høstutstillingen. Flere av hans nyere arbeider har ornamenterte rammer, et element som spiller på historisk og tradisjonell utforming av rammer, samt dagens bruk av tegn og bilder i digital kommunikasjon. Tunge utforsker på en rekke måter fotografiet som medium og fotografiets utvikling i dagens samfunn. I tillegg til eget kunstnerskap, er han grunnleggeren av kunstbokforlaget Heavy Books, som spesialiserer seg på trykte publikasjoner fra unge kunstnere. Publikasjonene befinner seg i krysningspunktet mellom bøker og kunstverk, og kommer i begrenset opplag. Tunge er også én av aktørene bak det kunstnerstyrte fotogalleriet MELK som åpnet dørene i 2009.
Tunges verker har vært en del av Høstutstillingen 2022, Göteborg International Biennial for Contemporary Art, og han er presentert på en rekke gallerier i både Norge og Sverige.