A Wave From It All

Blått hav, solen som glitrer i vannet, hvite skyer mot horisonten, vinden som blafrer i håret, bare føtter, sjøsprut. Friheten til å dra hvor du vil, når du vil. Ikke bare fra noe, men mot noe. Være eventyrer, oppdager, fri.
Sublimitet er evnen et kunstverk kan ha til å vekke en følelse av frihet, transcendens og opphøyet sinnsro i betrakteren. For noen kan båt, eller drømmen om båt, ha den samme iboende kraften.
Andreas Meinich har i en årrekke syklet rundt i Oslos gater og tatt bilder av båter – spesifikt båtnavn. Bildene hans er et lite utsnitt sosiologisk forskning på båteiere. Hvem er eieren bak Gjeldfrid, Stressless eller InSanity? Eller Anarchy som har båtplass på Tjuvholmen? Og om båten er drømmen og frihetsfølelsens fartøy, hvilke fortellinger og ideer omkring drømmer og frihet kan båtnavnene invitere oss inn i?
Verkene i utstillingen leker med dissonansen mellom de store drømmene som anes i titlene, og realiteten rundt hva det å ha en båt faktisk er.
Det sies at de to lykkeligste dagene i en båteiers liv er 1: dagen den blir kjøpt og 2: dagen den blir solgt. Alle båtene avfotografert i serien står enten til havns eller på land. Og representerer med dette det faktum at mange båter kun er i bruk noen dager i året.
Det er både humor og poesi i bildene, fra kunstner og fra den anonyme eieren av båten. Samtidig er det en melankoli som kommer snikende etter hvert som bildene får landet i oss. Med A Wave From It All slipper Meinich oss vi inn i en verden hvor drømmer og ideer møter realiteten, og hvor de begge får leve side om side i oss.
Hva leter du etter?