Utvalgte verk: November

Kunstverk
01.11.2024

QB ønsker å fremheve kunstnerskap til novemberutvalget som utforsker ukonvensjonelle skulpturer og installasjoner. Dette innebærer verk som eksperimenterer med uvanlige materialer, utfordrer tradisjonelle former og skalaer. Tematikkene handler ofte om mer enn kun det visuelle aspektet for tilskueren der kunstnere heller tøyer grensene for hva en skulptur kan være, og utforsker nye måter å representere ideer og konsepter på. Det handler om å tenke utenfor rammene og skape noe som får betrakteren til å stille spørsmål ved kunstens rolle og funksjon, samt skape en dypere dialog mellom verk og publikum.

Tor Erik Bøe (f. 1986, NO) er utdannet fra Kunstakademiet i Tromsø. Han arbeider hovedsakelig med skulptur, video og performance. Med en sjangeroverskridende tilnærmelse skaper Bøe forbindelser mellom det hverdagslige og det ekstaordinære i sosiale rom. Den siste tiden har Bøe utforsket denne tematikken i form av skulpturer som viser kvitteringer fra kunstnerens handler printet på PVC. Kvitteringene fungerer som minnekart der kunstnerens kjøp er listet opp, men peker også til en forbrukerkultur. Bøe bor og arbeider i Norge og Frankrike.


Sara-Lovise Ask Ewertson (f. 1991, Norge) er en kunstner basert i Oslo. Hun har en BA fra Textilhögskolan i Borås og en MA fra Konstfack i Stockholm.

Asks intermediale kunstneriske praksis spenner fra tekstilskulptur til installasjon, tegning og digital tekstilgjengivelse. Å jobbe med tekstiler på den nevnte ikke-tradisjonelle måten har blitt en distinkt retning i Asks kunstneriske praksis. Arbeidet hennes er dedikert til å utfordre betrakterens bevissthet om tekstilindustriens sammenheng med klimaendringer. Hennes mål er å utforske samfunnets tilstand, der majoriteten av tekstilkunnskapen ligger langt fra de som konsumerer den mest.

Hennes verk har blitt vist på Röhsska, ArkDes, Umeå Konsthall, Nässjö Konsthall, 3:e våningen, BO, Podium, Spriten Kunsthall, Soft Galleri, blant andre. Ask jobber for tiden mot sin kommende separatutstilling på Bærum Kunsthall i februar 2025.


Yngve Benum (f.1984, Oslo). Stilistisk sett er Yngve Benums arbeider preget av en eksplosiv energi som likevel fremstår fullstendig kontrollert. Maleriene er, om ikke nedlesset, så i det minste fullspekket med elementer at man kan se for seg at lerretene tidvis nærmest holder på å sprekke. I motivene finnes tendenser til et tilbakevendende figurgalleri, men først og fremst ser de ut til å representere et evig forsøk på en formmessig eksperimentering samtidig, som de forankres i en helt tydelig signatur. Denne er ikke minst preget av noen av de mest strukturerte overflatene i nyere norsk maleri, med en uvanlig spennvidde i hvordan malingen er påført lerretet, og tilhørende - for å bruke et lite kunstfaglig ord – snåle effekter. Nettopp dette er blant arbeidenes fremste kvaliteter. Hva gjelder kunst lever vi paradoksalt nok – med tanke på hvordan kunstverdenen stadig ekspanderer og åpner seg opp i nye retninger – i en høyst forutsigbar tid. Tendensen i Benums arbeider er mot en maksimalisme og et ønske om ikke å låse seg i faststivnede mønstre. Det er svært sjelden å se noe uventet, noe man ikke helt skjønner hvor kommer fra og noe som kan beskrives som snålt. Ikke minst når maleriene i så voldsom grad slår en ansiktet som noe helt eget, noe ingen andre i det norske kunstfeltet egentlig driver med, og som i såpass stor grad leverer et overbevisende argument for at maleriet de kommende ti årene vil bli mer interessant enn det har vært det foregående tiåret.


Sidsel Bonde (f.1992, DK) er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen (MA, 2019) og Det kongelige Danske Kunstakademi (BA, 2015). Hun arbeider med installasjon, skulptur og trykk. Et gjennomgående tema i hennes kunstneriske virke, er forholdet mellom kulturarv og landskap. Bonde fokuserer eksempelvis på de forandringer et miljø gjennomgår med tiden og hvordan disse endringene kan sees som refleksjoner av sosiale strukturer. I verkene anvender hun materialer som lær, gips, betong, tre, strå og tekstil, ofte med tilknytning til bestemte lokasjoner.

Bonde har deltatt på kunstbiennalene IJsselBiënnalen i Holland i 2023 og OpenArt Sculpture Biennal i Sverige i 2022, samt hatt separatutstillinger ved bl.a. Norske Grafikere i Oslo, Spriten Kunsthall i Skien og Østfold Kunstsenter i Fredrikstad. Bonde bor og arbeider i Danmark og Norge.

Morten Jensen Vågen (b. 1987, Haugesund, NO) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo.

Vågen arbeider med performativ video og skulptur. Visuelt fokuserer han på urbane rom med tematikk som populærkultur og overvåkning. I skulpturene belyser Vågen hverdagslige objekter som finnes i urbane byer; et overvåkningsrom forkledd som en haug med planker eller en stabel med murstein, et stilleben av tilsynelatende søppel og objekter man vanligvis finner i byrommet eller snudd på hodet: 500-lapper laget av funnet papir og størknet kaffe. I videoverkene blir prosessen rundt verket eller dets funksjon understreket som en type instruksjonsmanual. Mange av verkene tar eierskap til byrommet og stiller spørsmålstegn ved ideer om verdi i et kapitalistisk samfunn.

Vågen er innkjøpt av Oslo Kommunes Kunstsamling og Haugalandmuseet.

Lin Wang (f. 1985, CN) er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen og China Art Academy. Hun arbeider hovedsakelig med skulptur, installasjon og performance som involverer ulike medier, som mat, lyd, lukt, tatoveringer m.m. Hennes tverrfaglige praksis har fokus på hvordan kunst kan bruke innovative vinkler og plattformer for å trenge inn i samtidens personlige og sosiale sfærer. En rekke av Wangs arbeider tematiserer hvordan Vesten historisk har både utvekslet og utnyttet sin posisjon for å oppnå handel i øst. I det langtidsgående prosjektet ‘Exotic Dreams and Poetic Misunderstandings’, påbegynt i 2016, benytter Wang installasjoner av porselen, performance og ulike andre media som utgangspunkt for historier om møtet mellom Østen og Vesten. I prosjektets andre ledd titulert ‘Still life’, tematiseres stillebenets fremstilling av forgjengelighet og skjønnhet som har fascinert mennesker i århundrer, og særlig budskapet om at ingenting varer evig.

Wangs arbeider inngår i en rekke offentlig og private samlinger, deriblant Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum og Oslo kommunes kunstsamling. Wang bor og arbeider i Oslo.

Anne Guro Larsmon (f. 1981) er en norsk kunstner med base i Oslo og Los Angeles. Hun har en BFA fra Bergen National Academy of the Arts (NO) og ble uteksaminert med en MFA fra California Institute of the Arts i 2013.

Larsmon har tidligere jobbet som TA for Charles Caines. Tidligere utstillinger inkluderer Skulpturbiennalen på Vigelandmuseet (NO), Jace Place (US), Houseguest (US), Twentynine Palms (US), Michael Thibault Gallery (LA), Kunstnernes Hus (NO), Kunstnerforbundet (NO) NoPlace ( NO), Billedhoggerforeningen (NO), IAC Malmö (SE), Charlottenborg Kunsthal (DEN) og Sixtyeight Art Institute (DEN). I 2016 ble hun tildelt Høstutstillingsprisen fra Hjelpefondet for billedkunstnere (BKH). Arbeidene hennes er anskaffet av INK og i samlingen til KODE, Bergens Kunstmuseum.

Kaare Ruud (b. 1993, Gausdal) er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo (MFA) og Bergen (BFA).

Ruuds skulpturer tar ofte utganspunkt i hverdaglige bruksobjekter som opphøyes, transformeres og tillegges nye elementer. Betrakteren føler seg liten i møte med hans gigantiske bord og stoler, hans karakteristiske vann-slangeskulpturer kveiler seg rundt i lokaler og har utganger som minner mer om slanger som spruter og drypper ut vann. Ruuds opphøyer på elegant vis det ordinæres muligheter innenfor kunsten, noen ganger helt slik de er, andre ganger opphøyet med eksklusive materialer som bronse. Han gir vanlige figurative bruksobjekter et abstrakt og komplekst formspråk, og er et spennende talent innenfor det yngre feltet av norsk samtidskunst.

Sandra Vaka (f. 1980, Stavanger) er utdannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (MFA, 2011), og Kunsthøgskolen i Oslo (BA,2006).

Hun arbeider primært med foto, skulptur og installasjon. Gjennom en konseptuell tilnærming til fotografiet sammenstiller Vaka tilsynelatende uforenelige faktorer som vann og teknologi, det evige og det forgjengelige. Her utforskes særlig hvordan menneskelig persepsjon, kropp og identitet forandres i en stadig skiftende virkelighet og natur. Det kombineres både humor og alvor når Vaka utforsker hverdagslige ting som vi kobler til kroppen, som for eksempel håndklær, sugerør og skjermer, med et pek mot begjær, konsum og nytelse som karakteriserer dagens forbrukersamfunn.

Vakas verk er inkludert i en rekke offentlige samlinger, som Stavanger Kunstmuseum, KORO - Kunst i offentlig rom, Statens Kunstfond (DK) og NOCO - Nordic Contemporary Art Collection (SE). Vaka bor og arbeider i Stavanger og Berlin.