Jon Benjamin Tallerås og Bjørn Båsen innkjøpt av Stavanger Kommunes kunstsamling

Kunstverk
11.03.2024

Fire verk av Bjørn Båsen og Jon Benjamin Tallerås er innkjøpt av Stavanger Kommunes Kunstsamling.

Bjørn Båsen, Chronicle (Castle) II, 2022
Bjørn Båsen, Chronicle (Mermaid), 2022

Silketrykkene er basert på tidligere malerier og trykket av Båsen selv på Fellesverkstedet i Oslo.

Chronicle (Castle) II er vist i utstillingen Tales We Tell på QB i 2022.

Chronicle (Mermaid) var del av utstillingen Mythos på Nitja i 2022.

Bjørn Båsen (f. 1981, Eggedal) er utdannet ved The Arts institute at Bournemouth (BA) og Kunstakademiet i Oslo (MA).

Båsens kunstnerskap inviterer betrakteren inn i et unikt univers fullt av referanser til mytologi, fortid- og nåtids dekadens, eventyr og realisme. Det umiddelbare uttrykket kan referere til romantikken og rokokko, men har samtidig klare tematiske referanser til dagens samfunn; Båsen maler sagaen om Norge i dag, men peker også tilbake i historien. Verkene er både vakre og groteske, og denne dobbeltheten sammen med et slående realistisk uttrykk i en unik mytisk billedverden, plasserer Båsen i en helt egen klasse innenfor samtidskunsten, men også kunsthistorien.

Båsen er kjøpt inn av en rekke private og offentlige samlinger, blant annet Astrup Fearnley Museet, KODE Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Grieg Art Collection, Equinor Art Programme, Stavanger Kommunes kunstsamling og DNBs kunstsamling.

Jon Benjamin Tallerås, Meditations (Reflecting (on) an Altered City), 2018
Jon Benjamin Tallerås, Etyder (Studies) #4, 2012

Meditations (Reflecting (on) an Altered City) er vist i utstillingen A Roof of One's Own på QB i 2018.

Etyder (Studies) #4 var del av utstillingen Lediggang og Omkringsdreven på Kunsthall Oslo i 2012.

Jon Benjamin Tallerås (f. 1984, Oslo) er utdannet ved kunstakademiet i Oslo (2011).

Et gjennomgående tema i arbeidene til Tallerås er forholdet mellom individet og det urbane liv. Gjennom kunstnerskapet har Tallerås opptrådt som en som beveger seg på en nærmest konstant vandring gjennom byen; og med byen menes Oslo. Kunstnerens arbeider er spekket med selviscenesettelser der han på ett eller annet vis bruker byen, ofte på en uvanlig måte; hoppende over gjerder, spaserende langsmed t-banesporene, klatrende oppover vegger, hengende fra takrenner. I alle sine arbeider utøver Tallerås en serie sosiale lesninger av byens arkitektur.

Tallerås er innkjøpt av Oslo Kommunes kunstsamling, Bærum Kommunes kunstsamling, Stavanger Kommunes kunstsamling og Norsk Kulturråd.