Espen Gleditsch på Oslo Negativ

Utstillinger
23.09.2022

Med overskriften "RIKDOM - makt, mangfold og kontraster" skal fotofestivalen Oslo Negativ igjen samle norsk og internasjonalt fotografi på det ærverdige Gamle biblioteket på Hammersborg.

I fjor høst åpent Oslo Negativ dørene for første gang. Visjonen var å fremkalle en økt fotointeresse hos Oslos befolkning ved å slippe de inn i mørkerommene. I samarbeid med byens fotogallerier kan vi med stolthet si at festivalens 127 fotografer ble eksponert for over ti tusen besøkende, og enda flere bilder.

I 2022 har Oslo Negativ igjen som mål å være en arena som presenterer fotografer, både nasjonale og internasjonale, unge og erfarne med viktige historier å fortelle. Det Gamle Bibliotekets lokaler muliggjør nettopp det. I byggets mange kriker, kroker og mørkerom skal publikum på ny overraskes, engasjeres og utfordres. Med nye rom, flere kvadratmeter og uendelig med muligheter skal festivalen igjen overgå alt av forventinger, sammen.

Drunken Satyr
Narcissus
Serien Faded Remains av Espen Gleditsch er basert på forholdet mellom den greske og romerske antikkens skulptur og farge. Til tross for det historiske faktum at disse skulpturene opprinnelig var malt i en rekke sterke farger, har fortellingen rundt gresk og romersk skulptur siden renessansen vært en historie om hvit marmor. Marmoren representerer en del av vestlig identitet og kulturhistorie, og gjennom Faded Remains gjenoppliver Gleditsch en tapt sannhet, der de originale fargene aktualiseres gjennom pigmenter på glasset.


Deler av serien Faded Remains vises på Oslo Negativ, Oslo 2022. Verkene er tildigere vist på foto-triennalen "New Visions," Henie Onstad Kunstsenter 2020, hvor Gleditsch var en av fem norske fotografer av totalt 31 kunstnere i utstillingen, samt på Golsa i gruppeutstillingen "Milkshake" kuratert av MELK i 2018. Flere verk fra serien er innkjøpt av Henie Onstad Kunstsenter og KORO.