Allerede som student ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i årene 1997-2000 utviklet Jan Christensen et bredt referansegrunnlag som han senere har returnert til gjennom ulike kunstprosjekter. I utstillingen ved QB Gallery vil publikum møte arbeider hvor kunstneren nærmer seg silketrykkteknikken (serigrafi) med tematiske og maleriske grep som peker tilbake på kunstnerens tidligere praksis.
Under studietiden, i 1999, arrangerte Norsk Form et foredrag med John Warwicker fra kunstnerkollektivet Tomato, som også inkluderer musikerne i bandet Underworld (Karl Hyde og Rick Smith). Dette bandet hadde tidlig gjennomslagskraft i 90-tallets technoscene, og her fikk publikum høre mer om bakgrunnen for denne fragmenterte gruppen av kunstnere og designere som siden 1991 stod for et eklektisk og eksperimentelt uttrykk innen en lang rekke uttrykksformer, fra trykksaker til video og konseptuell design.
I An Expression of Nostalgia trekkes linjer mellom tidlige inspirasjonskilder, som nettopp kunstnerkollektivet Tomatos spesielle visuelle uttrykk – gjerne oppstykket, utblåst, både analogt og digitalt - hvor bandet Underworlds samplebaserte lydbilde og Karl Hydes deliriske tekster smeltet sammen med bandets grafiske profil. I denne serien finner man også flere billedmessige grep som kunstneren har brukt helt siden sine første veggmalerier, med overlappinger, oppkuttede elementer og ikke minst tydelige, gestiske strøk.
Utgangspunktet for arbeidene er to collager på lerret fra utstillingen Stranger Love i 2015 (Gerhardsen Gerner, Berlin), hvor fragmenterte komposisjoner av kunstnerens platesamling – i seg selv en slags visuell re-sampling av profilene for nettopp elektronisk musikk som Manuel Göttsching, Model 500/ Juan Atkins, Underworld, Donna Summer, Stetsasonic, Neu, Sex Tags, Todd Terje, Deutsch Amerikanische Freundschaft (DAF), Washed Out, The Future Sound of London og LCD Soundsystem med fler – har blitt digitalt bearbeidet med tanke på serigrafisk, analog reproduksjon. Han har deretter laget et sett regler for arbeidsprosessen med disse motivene hvor prosessen, utført av grafiker Ruben Hojem, sikrer unike uttrykk for hvert enkelt trykk. Motiver har blitt trykket i ulik rekkefølge, utelatt eller multiplisert, trykkfargen har blitt blandet på selve silkeduken og den manuelle prosessen ved serigrafi understrekes gjennom sporene fra redskapene i prosessen. Slik utfordres grunnleggende prinsipper for denne teknikken som vanligvis brukes for å masseprodusere et bestemt motiv, og maleriske grep tydeliggjøres.
Det visuelle uttrykket viser til kunstnerens interesse for situasjoner som best beskrives som indre opplevelser av flyktige øyeblikk, slik han arbeidet med den audioskulpturelle installasjonen All Those Moments Will Be Lost (Stenersenmuseet, 2008), i samarbeid med Rolf-Yngve Uggen og Johnny Skalleberg. De påfølgende årene gjennomførte han også en lang rekke installasjoner med interaktive, lys- og synthbaserte skulpturerer sammen med Anders Fjøsne.