Fastpack Softshell

15.08 — 29.09.2024

QB Gallery er glade for å presentere en separatutstilling med nykonseptualisert arbeid av tekstilkunstneren Sara-Lovise Ask Ewertson, som vises fra 15. august til 30. september. Utstillingen åpner torsdag 15. august fra kl. 18 til 20.

Fastpack Softshell


Vi starter med det åpenbare. Tallrike varmerekorder settes hvert år over hele kloden. For eksempel opplevde en sveitsisk alpeby, Delémont, 20,2 grader i januar 2023, ifølge MeteoSwiss, mens den normale januartemperaturen ellers ville vært rundt 4 grader.

Videre, i Titlis, et annet populært sveitsisk skianlegg, ble et solskjermende teppe installert for å bevare breens snø i sommermånedene for noen år siden. I dag er teppet så stort som 100 000 kvm. Til tross for tiltaket, på grunn av mangel på optimale forhold og et betydelig snøfall, har breen krympet i stor grad de siste 30 årene og forventes derfor å forsvinne helt innen 2050. I følge prognosene kan vi slutte at fremtidige generasjoner må si farvel til skiidretten, som tilfeldigvis er et av de mindre tapene i kjølvannet av klimakrisen.

Verket Fastpack Softshell fremstår som en konkretisert bekymring fra kunstneren, da det antyder en tidlig historisk fremstilling av pufferjakken, et plagg hvis eksistens kan forsvinne i løpet av noen få generasjoner på grunn av de raskt stigende temperaturene. Ask skaper verk som springer ut fra bevisstheten om egenskapene som ligger i materialet som brukes og ønsker å kaste lys over kunnskapen som ligger i hendene til håndverkeren.

Ved å bruke den klassiske quilting-teknikken med eksponerte sømmer og kløktig søm, legger kunstneren vekt på nærheten som etableres gjennom prosessen mellom håndverkeren og produktet, som generelt blir forlatt i rask moteproduksjon og en verdi oversett av forbrukerne. Dens polerte PVC-tekstile overflater lokker til berøring, tilsvarende karakteren til en oppblåsbar gjenstand, formbar av trykket fra en fingertupp – overraskende med sin stivhet og holdbarhet, og tilbyr bare et skinn av det.

Ganske gjenkjennelige former konfigurerer objektet som vises, avledet fra den klassiske pufferjakke-mønsterkonstruksjonen. Verket påtvinger betrakteren sin forestilling om forbigående objekthets, fremhevet med en overdreven vri på den klassiske quilting-teknikken som brukes i generell klesproduksjon, noe som gjør at det ser oppblåst ut og utsatt for å sprekke. Den rene objektheten etablerer seg som en uhyggelig, men stille tilstedeværelse, begrenset av KUBENs romlige parametere.

Ved å krysse det urolige sosiale klimaet av kapitalisme, hvor plagg brukes omtrent 7 ganger før de kastes, pålegger Sara-Lovise Ask Ewertson kritikken på betrakteren. Fastpack Softshell beholder karakteren av et samtidig ettertraktet objekt, bundet til å bli avskaffet. En ikke så spekulativ projeksjon av en fremtidig nostalgi.

- Katarina Snoj

Kjøp verk fra utstillingen