Utvalgte verk: September (Grafikk)

Kunstverk
01.09.2024

I denne spesialutgaven av utvalgte verk for september måned feirer vi tilgjengeligheten og inkluderingen av kunstverdenen ved å sette søkelyset på trykk i begrenset opplag. Disse er nøye kuratert, håndsignert og nummerert, slik at kunstelskere får en sjanse til å bringe skjønnheten og narrativet til originale verk inn i hjemmene sine til en mer tilgjengelig pris. Selv om utskrifter skiller seg fra originale lerreter, har de samme kunstneriske verdi, lidenskap og hensikt, noe som gjør dem til et perfekt valg for alle samlere.

Kunstnerne i denne kuratorartikkelen er godt ansett i kunstverdenen. Gjennom en rekke utskriftsmetoder (silketrykk, digitaltrykk og litografier), inviterer vi alle til å eie et stykke kreativitet. Du er mer enn velkommen til å komme og oppleve uttrykksfullheten til trykkene personlig – gjennom tekstur, pigmenter og dybde.

Håkon Blekens grafikk samsvarer med sentrale tendenser i hans kunstnerskap. Mange av arbeidene hans spiller på både et abstrakt og figurativt uttrykk, og i de senere årene har han arbeidet mye med kollasje. Kunstneren blir beskrevet som en litterær maler som formidler historier og budskap gjennom motivene sine. Fokuset i Blekens kunst spenner ofte rundt myter, landskap og menneskers innflytelse på naturen, noe som er synlig i trykkene Bleken presenterer gjennom QB Gallery.


Håkon Bleken (f. 1929, Trondheim) er utdannet ved Statens Kunstakademi (1949-1953). Han er en av Norges fremste samtidskunstnere, representert i sentrale gallerier og museer, med omfattende utsmykninger. Bleken har stor innflytelse på den norske og europeiske samtidskunstscenen og viste nylig en omfattende utstilling på MAC, Museum for samtidskunst i La Coruña i Spania (2016), og har blant annet hatt separatutstillinger i institusjoner som Nasjonalmuseet for Samtidskunst og Henie Onstad Kunstmuseum.

I 1999 ble kunstneren utnevnt til ridder av 1. klasse, og i 2009 Kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Håkon Bleken er representert i samlingene til Nasjonalgalleriet, Museet for Samtidskunst, Bergen Billedgalleri, Lillehammer Kunstmuseum, Oslo kommunes kunstsamlinger og Trondheim Kunstmuseum, for å nevne noen.

Da Bleken i 2005 ble tildelt Anders Jahres Kulturpris, utpekte han Sverre Bjertnes til Anders Jahres Pris for Yngre Kunstnere. De to kunstnernes gjensidige respekt og beundring for hverandres arbeid resulterte i duo-utstillingen AVTRYKK på QB Gallery i 2015.


Marianne Heske var banebrytende da hun allerede rundt 1983 avbildet naturlandskaper på en nyskapende måte ved å bruke datidens videoteknologi til å lage stillbilder. Heske videreutviklet så stillbildene digitalt og laget trykk i storformat.

Videomaleriene følger det tradisjonelle Norske landskapsmaleriet ved at de hyller naturens storslagenhet. Heske vokste opp i den sunnmørske bygda Tafjord, hvor kjempemessige fjell av granitt raget høyt over det dype, turkise vannet, typisk for Nordvestlandets røffe fjellformasjoner. Den barske, mektige naturen som omkranset henne i barndommen, fortsatte å leve i hukommelsen hennes.

Ordet mind i tittelen peker mot Heskes ønske for å etablere et viktig filosofisk og intellektuelt møte med bildet av norsk natur. Serien var med på å ende samtidens forventninger til hvordan ulike medier kunne brukes, og gjorde Heske til en banebryter innen norsk konseptkunst.


Marianne Heske (f. 1946) er utdannet fra Bergen Kunsthåndverkskole, Ecole Nationale Supèrieure des Beaux Arts i Paris, Royal College of Art i London og Jan van Eyck Academie i Maastricht. Heske har vært aktiv som kunster i mer enn 40 år, og har stilt ut på museer over hele verden.

Hun er innkjøpt av alle de største museene i Norge og en rekke utenlandske, deriblant Centre Georges Pompidou i Paris. I 1980 skapte Heske et historisk arbeid med «Prosjekt Gjerdeløa» da hun som sitt kunstneriske prosjekt til XI Biennale de Paris flyttet et 350 år gammel løe fra Tafjord i Sunnmøre til Centre Pompidou i Paris. Løa ble siden flyttet fra Paris til Norge igjen og stilt ut ved Henie Onstad Kunstsenter, før den ble fraktet tilbake til Tafjord og satt opp igjen på sitt opprinnelsessted nøyaktig ett år etter demonteringen. Prosjekt Gjerdeløa har blitt stående som et historisk nøkkelverk i norsk kunsthistorie og i historien om norsk konseptkunst.

Senere, i 2015, forflyttet hun et gammelt trehus som ble passert utenfor Stortinget. Prosjektet med tittel «House of Commons» ble gjort som en kontrast-effekt til den opphøyde nasjonalforsamlingen og en påminnelse om vanlige folks levekår i Norge for bare 100 år siden. I Torshovdalen i Oslo finnes det en 10 tonns bronseskulptur av et dukkehode basert på en figur Heske fant i 1971 i pappmachè, på et marked i Paris.

Verkene er trykket av kunstneren selv på Fellesverkstedet trykkeri i Oslo. Teknikken er silketrykk i stokastiske raster, en teknikk med små prikker i flere lag med farger som vanligvis er kjent og brukt i avis-trykking.


Bjørn Båsen (f. 1981, Eggedal) er utdannet ved The Arts institute at Bournemouth (BA) og Kunstakademiet i Oslo (MA).

Båsens kunstnerskap inviterer betrakteren inn i et unikt univers fullt av referanser til mytologi, fortid- og nåtids dekadens, eventyr og realisme. Det umiddelbare uttrykket kan referere til romantikken og rokokko, men har samtidig klare tematiske referanser til dagens samfunn; Båsen maler sagaen om Norge i dag, men peker også tilbake i historien. Verkene er både vakre og groteske, og denne dobbeltheten sammen med et slående realistisk uttrykk i en unik mytisk billedverden, plasserer Båsen i en helt egen klasse innenfor samtidskunsten, men også kunsthistorien.

Båsen er kjøpt inn av en rekke private og offentlige samlinger, blant annet Astrup Fearnley Museet, KODE Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Grieg Art Collection, Equinor Art Programme, Stavanger Kommunes kunstsamling og DNBs kunstsamling.

Lars Morell (f. 1980, NO) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo.

Morells arbeid har alltid omfattet og stilt spørsmål ved det synlige/usynlige og det som ser ut til å være noe det ikke er. I en rekke utstillinger nasjonalt og internasjonalt har denne ikonografien blitt grundig utviklet innen mediene maleri, skulptur og fotografi. Morells nyeste serie malerier består av organiske former som "vokser" over lerretet. Hans fargete konstruksjoner kan ved første øyekast minne om forgrenede rotsystemer, men også konturer av lenker og kroker fra tidligere serier. Utførelsen varierer fra raske spontane penselstrøk til nøye justerende grep og avstemming. Løse og tydelige penselstrøk settes side om side med bakgrunnsflater i utviskede overganger. Paletten varierer fra duse jordfarger til intense pigmentmetninger. Morell utvikler verkene ut fra figurasjon og ser dem som abstraherte stilleben, som et dilemma mellom abstraksjon og representasjonsmaleri.

Morells verk er inkludert i samlingene til Malmö Kunstmuseum, Sørlandet Kunstmuseum, Equinor, KLP og Hoff Kunstsamling.

Christer Glein (f. 1984, Trondheim) har sin kunstutdannelse fra Falmouth College of Art (2006). Gjennom ulike maleriske teknikker utforsker han kunstens anatomi, og spiller på maleriets fortellende egenskaper for å skildre balansen mellom det narrative og det formale; det abstrakte og det figurative.

Glein er særlig kjent for sine oljemalerier i store formater, der modernistisk abstraksjon møter figurativ historisme, med motiver Glein har hentet fra kunsthistorien. I arbeidene trekker han forskjellige motiver ut fra sin historiske kontekst og bryter med den lineære stilutviklingen i historien ved å plassere dem i et nytt narrativ. Resultatet blir et nytt visuelt formspråk som presenterer oss for tolkninger av fortellinger som tidligere var forbeholdt en kompleks billedverden.

Glein lar seg inspirere av kunstnere som Jakob Weidemann, Serge Poliakoff og Giorgio Morandi, og gjennom maleriets medium utforsker han hvordan den vestlige kunsthistorien er basert på et vestlig kollektivt minne og vestlige idealer som ekskluderer globale perspektiver. Slik lar han betrakteren bli kjent med ulike deler av kunsthistorien og inviterer oss til å lese den på en ny måte.