Utvalgte verk Desember

01.12.2024

I desember setter vi fokus på kunstverk skapt med oljemaling på lerret, et klassisk medium med en rik historie. Oljemaling har røtter som strekker seg helt tilbake til middelalderen og har vært benyttet av utallige kunstnere gjennom årene. Dette mediumet gir muligheter for imponerende dybde og tekstur, og gjør det mulig å skape levende farger, kontraster og detaljerte skygger.

Olje på lerret fortsetter å fascinere og utfordre kunstnere, og teknikken vil sannsynligvis forbli relevant i lang tid fremover som en evig relevant uttrykksform. På QB Galleri har vi flere kunstnere som arbeider med oljemaling på unike måter, og gjennom denne artikkelen ønsker vi å presentere deres verk.

Bjørn Båsen (f. 1981, Eggedal) er utdannet ved The Arts institute at Bournemouth (BA) og Kunstakademiet i Oslo (MA).

Båsens kunstnerskap inviterer betrakteren inn i et unikt univers fullt av referanser til mytologi, fortid- og nåtids dekadens, eventyr og realisme. Det umiddelbare uttrykket kan referere til romantikken og rokokko, men har samtidig klare tematiske referanser til dagens samfunn; Båsen maler sagaen om Norge i dag, men peker også tilbake i historien. Verkene er både vakre og groteske, og denne dobbeltheten sammen med et slående realistisk uttrykk i en unik mytisk billedverden, plasserer Båsen i en helt egen klasse innenfor samtidskunsten, men også kunsthistorien.

Båsen er kjøpt inn av en rekke private og offentlige samlinger, blant annet Astrup Fearnley Museet, KODE Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Grieg Art Collection, Equinor Art Programme, Stavanger Kommunes kunstsamling og DNBs kunstsamling.

Elin Brissman (f. 1982, SE) er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen.

Brissman maler fotorealistiske gjengivelser av vinduer, dører og husfasader som vi passerer i en travel hverdag, men som vi ofte ikke enser eller legger merke til. I arbeidene vises ingen handling, ingen mennesker; kun slitte bygningsfasader, vinduer som speiles mot betrakteren og gjenstander som titter fram bak gardinene. Motivene er basert på bygninger hun selv passerer i Bergen og andre steder hun har vært. Verkene belyser etterkrigstidens modernistiske fasader, som ofte blir glemt eller ilegges liten estetisk verdi.

Brissman er innkjøpt av Haugalandmuseet, Koro, Bergen Kommunes kunstsamling og Universitetet i Bergen.

Endre Aalrust (f. 1973 i Hamar) er en norsk maler og filmskaper bosatt i Berlin. Han er utdannet på Unversitetet i Oslo (1992 – 1997) og Kunstakademiet i Bergen (1998 – 2002).

I sine figurative malerier stiller Aalrust spørsmål ved hvordan herskende idealer påvirker våre liv, våre romantiske og seksuelle relasjoner samt disiplineringen av vår egen kropp, dyr og natur. Han leker med tradisjonelle maleriske sjangre som landskap, portrett og stilleben, men motivene henter han oftere fra memes, dating-apper og livsstils-blogger enn fra kunsthistorie og litteratur. Humor spiller nesten alltid en viktig rolle, gjerne i kombinasjon med følelser som sjenanse og skam. På tross av arbeidenes nesten vitsete letthet, blir man som betrakter ofte etterlatt i situasjoner der det føles uavklart om noe er autentisk og rørende eller kun sentimentalt, underfundig eller latterlig - ikke helt ulikt den nagende følelsen man kjenner på etter å ha scrollet gjennom for mange instagram-reels eller kastet bort en solrik søndag på en middels bra serie på Netflix.

Aalrust er innkjøpt av Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, Tyskland, Museum By Art Matters, Hangzhou, Kina, Oslo Kommunes Kunstsamling, Equinor Art Programme, Innlandet Fylkeskommune og NTNU.

Lars Morell (f. 1980, NO) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo.

Morells arbeid har alltid omfattet og stilt spørsmål ved det synlige/usynlige og det som ser ut til å være noe det ikke er. I en rekke utstillinger nasjonalt og internasjonalt har denne ikonografien blitt grundig utviklet innen mediene maleri, skulptur og fotografi. Morells nyeste serie malerier består av organiske former som "vokser" over lerretet. Hans fargete konstruksjoner kan ved første øyekast minne om forgrenede rotsystemer, men også konturer av lenker og kroker fra tidligere serier. Utførelsen varierer fra raske spontane penselstrøk til nøye justerende grep og avstemming. Løse og tydelige penselstrøk settes side om side med bakgrunnsflater i utviskede overganger. Paletten varierer fra duse jordfarger til intense pigmentmetninger. Morell utvikler verkene ut fra figurasjon og ser dem som abstraherte stilleben, som et dilemma mellom abstraksjon og representasjonsmaleri.

Morells verk er inkludert i samlingene til Malmö Kunstmuseum, Sørlandet Kunstmuseum, Equinor, KLP og Hoff Kunstsamling.

Sebastian Helling (f. 1975, London) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo (MA), Royal College of Art i London (MA) og London College of Printing (BA).

Kunstnerskapet til Helling har en enorm kraft i komposisjon, farge og forståelse for maleriet. Maleriene består delvis av tradisjonelle «strøk» og delvis av påsprayet maling, og i mellomrommet mellom disse måtene å behandle lerretets overflate oppstår et dirrende spenningsfelt av malerisk mening. Slik all god malerisk ekspressivitet gjør, så er kunstneren fullstendig til stede i maleriene, for er det noe disse maleriene definitivt viser tilbake til, så er det i høyeste grad Helling selv.

Han anerkjennes som en viktig stemme på den internasjonale kunstscenen og er innkjøpt av innflytelsesrike nasjonale- og internasjonale samlere. Den utsolgte separatutstillingen MACHINE GUN på auksjonshuset Bukowskis i Stockholm 2012 markerte Helling som et viktig navn i Skandinavia og i årene som fulgte også internasjonalt.