I forbindelse med gruppeutstillingen «Tales we tell» på QB i desember produserer Bjørn Båsen et nytt silketrykk fra Krønike-serien.
Trykket lanseres torsdag 1. desember i galleri og på nett.
Chronicle (Castle) II, 2022
Silketrykk, stokastiske raster
Opplag: 75
67 x 55 cm
Verket er trykket av kunstneren selv på Fellesverkstedet trykkeri i Oslo. Teknikken er silketrykk i stokastiske raster, en teknikk med prikker i flere lag med farger, best kjent fra avis-trykking.
Silketrykket er basert på maleriet Chronicle (Castle) II som ble vist i utstillingen «Mythos», Nitja Senter for Samtidkunst (2022).
Motivene i Båsens krønike-malerier belyser historiske hendelser, steder og personer, samt aktuelle fortellinger om vår kultur. Maleriet og silketrykket Chronicle (Castle) II viser til Disneys verdensomspennende suksess som medie- og underholdningskonsern, men peker også til deres mørkere bakside på veien til suksess.
Forgrunnen av motivet viser et gjenkjennelig Disney-slott i oppløsning med skjeletter og demonstranter i bakgrunnen.
Båsen viser til en spesifikk hendelse i verket. Fra Disneys ble grunnlagt i 1923 av Walt og hans bror Roy Disney, hadde selskapet en formidabel vekst og suksess innen animasjon. Walt Disney var fra selskapets start engasjert som både sjef og visjonær kunstnerisk leder, og var en sentral skikkelse i selskapets produksjoner og utvikling.
Etter flere tiår med suksess, gikk de ansatte i Disneys animasjonsavdelingen til streik i 1941, fordi Walt Disney nektet å la dem organisere seg. Disney hadde forventet at hans ansatte delte både hans kunstneriske og politiske visjon, og mistet det idealistiske synet på hva det ville si å være en kunstnerisk leder og sjef. Plakatene man kan se i kunstverket er eksakte kopier av dem som ble brukt under streiken.
Etter streiken tok Disney avstand fra tegnefilmdelen av selskapet, og alle filmer produsert etter 1941 er laget av andre enn Disney selv. Kunstverket viser bruddet mellom den unge idealisten og den eldre forretningsmannen Walt Disney, som i stedet satte i gang med å bygge sin egen verden; Disneyland som åpnet utenfor Los Angeles i 1955. Der kunne han være enehersker, uten innvendinger og andre synspunkter enn hans egne.
Bjørn Båsen (f. 1981, Eggedal) er utdannet ved The Arts institute at Bournemouth (BA) og Kunstakademiet i Oslo (MA). Båsens kunstnerskap inviterer betrakteren inn i et unikt univers fullt av referanser til mytologi, fortid- og nåtids dekadens, eventyr og realisme. Det umiddelbare uttrykket kan referere til romantikken og rokokko, men har samtidig klare tematiske referanser til dagens samfunn; Båsen maler sagaen om verden i dag, men peker også tilbake i historien. Verkene er både vakre og groteske, og denne dobbeltheten sammen med et slående realistisk uttrykk i en unik mytisk billedverden, plasserer Båsen i en helt egen klasse innenfor samtidskunsten, men også kunsthistorien. Båsen er kjøpt inn av en rekke private samlinger samt Astrup Fearnley Museet, Nordnorsk Kunstmuseum, KODE Kunstmuseum, Equinor og DNBs kunstamling.