Verkene ble vist i utstillingen «Symbiotisk Avskjed» ved Hardanger Folkemuseum høsten 2022. Utstillingen ble initiert og kuratert av kunstner Lars Korff Lofthus, med hensikt å forene verk fra Jon Bleies kunstsamling med en aktuell samtidskunstner. Til utstillingen valgte Pasenau ut former og stemninger fra sitt eget virke som stemte overens med motiver fra samlingen. Tittelen på utstillingen henviste til ulike typer personlige avskjed til omgivelsene, som Y-blokka eller Akerselva i Oslo.
Maria Pasenau (f.1994, Mjøndalen) er utdannet fra Norsk Fotofagskole i Trondheim. Hun arbeider primært med fotografi, installasjon, performance og skulptur. Pasenau har høstet oppmerksomhet for grensesprengende utstillinger som tematiserer tabubelagte temaer som kjønn, kropp og seksualitet, der hun retter et reflektivt og ironisk pek mot samtidens selv-iscenesettende mediekultur. Uttrykket er ujålete, selvutleverende og tilsynelatende upolert og usensurert. Gjennom sin kunstneriske praksis løfter Pasenau frem flerstemmige uttrykk for hva det vil si å være ung i dag, der seksualitet er tett linket med sårbarhet. Pasenau er blant de yngste kunstnerne som har blitt innkjøpt av Nasjonalmuseet i museets historie.
Pasenau har utgitt tre fotokunstbøker, Whit Kind Regrets Pasenau (2018), Pasenau and the Devil (2019) og The Hopelessness of Being Alive (2020).