Andrea Scholze og Bjørn Båsen på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Kunstnere
13.11.2023

Andrea Scholze og Bjørn Båsen er del av utstillingen Gjenfortryllet på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Utstillingen presenterer samlingen med både gamle favoritter og helt nye innkjøp som tidligere ikke har vært utstilt. Gjenfortryllet tar utgangspunkt i tiden da museet ble etablert (1893) og stilbevegelsen art nouveau med sine organiske former og referanser til naturen. I utstillingen brukes begrepet gjenfortrylling - re-enchantment - for å skape en dialog mellom historiske verk fra samlingen og samtidskunsthåndverket.

Utstillingen står til 31. desember 2024.

Se mer informasjon om utstillingen her

Foto: Freia Beer / NKIM
Foto: Freia Beer / NKIM

Bjørn Båsen (f. 1981, Eggedal) er utdannet ved The Arts institute at Bournemouth (BA) og Kunstakademiet i Oslo (MA).

Båsens kunstnerskap inviterer betrakteren inn i et unikt univers fullt av referanser til mytologi, fortid- og nåtids dekadens, eventyr og realisme. Det umiddelbare uttrykket kan referere til romantikken og rokokko, men har samtidig klare tematiske referanser til dagens samfunn; Båsen maler sagaen om Norge i dag, men peker også tilbake i historien. Verkene er både vakre og groteske, og denne dobbeltheten sammen med et slående realistisk uttrykk i en unik mytisk billedverden, plasserer Båsen i en helt egen klasse innenfor samtidskunsten, men også kunsthistorien.

Båsen er kjøpt inn av en rekke private og offentlige samlinger, blant annet Astrup Fearnley Museet, KODE Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Grieg Art Collection, Equinor Art Programme og DNBs kunstsamling.

Foto: Freia Beer / NKIM
Foto: Freia Beer / NKIM

Andrea Scholze (f. 1988, Oslo) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo (BFA, 2011, MFA, 2016).

Scholze arbeider primært med keramikk, men utforsker også i økende grad andre materialer og uttrykk der elementer av biologi og menneskelige sinnsstemninger settes opp mot dyrenes verden. Skulpturene hennes er røft modellerte, ekspressive vesener i skjæringspunktet dyr/menneske. Tanker omkring hvordan det moderne mennesket i større grad fjerner seg fra naturen, for deretter å oppleve å lengte mot den er ofte til stede i verkene hennes. Skikkelsene i keramikk opptret som bilder av oss selv, og kan frembringe eksistensielle refleksjoner hos betrakteren.

Scholze er innkjøpt av både private og offentlige samlinger, blant annet KODE, Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, Equinor Art Programme, KORO og Oslo Kommunes Kunstsamling.