Utvalgte verk: April

4/1/2024

Denne måneden setter vi fokus på bruk av stein i kunsten. Stein, i sine forskjellige varianter, er et tidløst medium. Kjent for sin holdbarhet, har skulptører på tvers av kulturer og århundrer utnyttet varigheten av materialer som marmor og granitt for å lage varige mesterverk. Steinens taktilitet gir dybde til den kreative prosessen, og krever at kunstneren forstår materialet for å kunne forme det. Kanskje oftere assosiert med utskjæringer og relieffer, men i samtidskunsten fortsetter mediumets allsidighet å fengsle. Til tross for hardheten tilbyr det et dynamisk lerret som gir rom for utforskning og flytting av grenser. Om det er klassiske statuer eller avantgarde-isntallasjoner, så fortsetter steinen å lokke, hvis historie overskrider tid og forbinder det materielle med det immaterielle.

Kaja Dahl (f.1984, Oslo) har en mastergrad i Design for Luxury and Craftsmanship fra ECAL i Sveits og en bachelorgrad i Product and Interior Design fra Beckmans College of Design i Stockholm.
Hun arbeider med ulike materialer som rå sten, terrakotta, glass og porselen, og skaper skulpturer som svarer til et ønske om å forsterke det sanselige forholdet mennesket har til naturmaterialene rundt seg. Med teknikker som krysser mellom håndverk og produktdesign skaper Dahl unike og taktile verk med en karakteristisk estetisk sanselighet. Dahl har siden 2019 vært basert i Oslo etter en rekke år med designrelaterte prosjekter og residenser i utlandet.
Tidligere utstillinger inkluderer QB Gallery (2022), DOGA, Oslo (2020), Galleri Format (2020), Gallery Sorgenfri (2019), Dubai Art Week, Dubai (2019), New York Design Week, New York (2018) and Rosanna Orlandi, Milano (2018). Dahl er vinner av BoBedre Design Award (2020), Norwegian Young Talent Award (2016), og Materia Newcomer (2016). Dahls verk inngår i en rekke private og offentlig samlinger, og er innkjøpt av deriblant Nasjonalmuseet.

Magnus Vatvedt (f. 1981, Bærum) er utdannet ved Statens Kunstakademi (MA) og Kunstakademiet i Trondheim (BA).

Vatvedts kunstnerskap fokuserer på bruken av readymades i maleri, der han bruker upreparerte elementer tatt direkte fra naturen som hovedelement. Han har fått stor interesse de siste årene med en serie av sandmalerier han har arbeidet med siden 2012. Vatvedts malerier dreier seg både om filosofiske og eksistensielle spørsmål, men også sandens fysiske egenskaper i kunsten, både visuelt og taktilt. Maleriene med sand stiller et interessant visuelt spørsmål ved hva de er - da verkene både er abstrakte og realistiske på samme tid. Vatvedt arbeider også som kurator, hvor han blant annet kuraterte Hotch-Potch-London i Hackney i 2009, samt en rekke utstillinger i Norge.

Aksel Ree (f.1993, Hamar) har en utdannelse i interiørarkitektur fra KHIO.

Den fragmenterte kroppen er et tydelig motiv i flere av Ree sine marmorreliefer. Fragmentene undersøker materialets mulighet til å tilnærme seg en opplevelse av hud. I marmorreliefene til Ree, vises de mest sårbare og intime delene av kroppen, som veksler mellom det klassiske og det samtidige. Med detaljerte ornamenter balanserer verkene på grensen til det kitschy og banale, samtidig som de trekker linjer til kunsthistorien og fortellingen om det androgyne.

I hans nyeste serie 198C, reflekterer Ree på Platons Symposium og myten om da mennesket ble delt i to. I den klassiske teksten fortelles det at menneskets tidligste form var sirkulær og fordelt i tre kjønn, det maskuline fra solen, det feminine frå jorden og det androgyne, fra månen. Disse skapningene sto i opposisjon til Gudene og det ble bestemt at mennesket skulle deles i to. Navelen sto dermed igjen som et tegn på denne splittelsen. Navelen kommer frem i kunstnerskapet til Aksel Ree som den mest intime delen av kroppen, kjernen til ømhet og som idéen om vår tidligere form.

Å jobbe i marmor, beskriver Ree, er den mest intime kunstneriske prosessen han kjenner ettersom det krever hele kroppen og hodet. I løpet av arbeidet trekker han ikke lenger et skille mellom materialet og hans egen hud. På et vis, opplever han at han alltid jobber i marmor - selv når han jobber i andre materialer.

Ali Gallefoss (f. 1989, Bergen) har en mastergrad i møbel- og romdesign fra Kunsthøgskolen i Oslo (2022) og en bachelorgrad i møbel- og romdesign fra Universitetet i Bergen.

Med ulike materialer som metall, stein, tre og leire skaper Gallefoss objekter som utforsker tilfeldighetene og «feilene» i materialet, en prosess som innebærer å være tilbøyelig og åpen for mulighetene som dannes underveis. Gallefoss har tidlig markert seg som en av Norges fremste unge kunsthåndverkere og designere, og ble raskt fanget opp av kjente norske profiler som Holzweiler og Snøhetta. I 2020 vant han Bo Bedres designpris som «Årets nykommer» og ble i 2021 utvalgt til å kuratere en utstilling for Oslo Fushion Festival kalt “Abstract Landscape” hvor han produserte en rekke verk i stein, bronse, aluminium, glass og tekstil.

Gallefoss er innkjøpt av Equinor Art Programme.