Killshadow
Shadowkill
Du dytter opp tredøren til mjødhallen, og de rustne hengslene knirker over deg. Den etterlengte varmen fra peisen sprer seg i kroppen idet døren slamrer igjen bak deg. Snøen smelter fra støvlene, og vannet renner ned på gulvet. Foran deg står det et langt bord dekket med fat på fat av kjøtt, sjømat og frukt – alt du kunne ønske deg etter en farefull ferd.
Men i det du lar blikket gli over scenen, glir følelsen av trøst over i en uhyggelig uro. I din utmattet tilstand tar det tid før du innser at hallen er tom. Tiden har stanset helt. Selv ikke stearinlysene flimrer. Maten – overdådig og vakkert anrettet – er i ferd med å råtne. Et tynt lag med slim dekker druene og midt på bordet ligger et avskåret hestehode.
I utstillingen Killshadow på QB Gallery utforsker Nellie Jonsson middelalderens estetikk gjennom en intuitiv tolkning av dens objekter. Tittelen på utstillingen er hentet fra navnet på hennes yngre brors avatar i World of Warcraft, et fantasty-rollespill fra tidlig 2000-tallet. Rollespillets formspråk har siden fått en sentral plass i mainstreamkulturen, både som flukt fra og kritikk av samtiden.
Når Jonsson dykker inn i fantasiens og middelalderens univers, møter vi nåtiden igjen i hennes delikate og lekne keramikk. Det er tydelig en dyp omsorg for gjenstandene hun skaper og gjennom de formidler noe dypt menneskelig – til tross for et menneskelig fravær. Objektene rommer minner, et arkiv av levd liv. Denne oppmerksomheten og kjærligheten åpner samtidig en kritisk refleksjon over vårt forhold til ting, en veksling mellom for mye og aldri nok.
Opprinnelig skrevet på engelsk av Hannah Ingvoldstad
What are you looking for?